Aromaterapií proti podzimním splínům [BLOG]

podzimni-spliny

Dny jsou šedivé, počasí uplakané, stromy opadané, příroda ospalá. I vy byste ráno nejradši zalezli zpátky do peřin. Ideálně s horkým čajem nebo čokoládou. Ponuro, zima, tma, skleslost, smutek, melancholie. Že by podzimní „depka“? Inu, jako vyšitá!

A není to vlastně v pořádku?

Naši předkové v tom měli jasno. Na jaře seli, v létě si užívali, na podzim sklízeli a v zimě odpočívali. Ani o tom nepřemýšleli, vše bylo přirozené. Za to dnes se tlačíme do stoprocentních výkonů a bombardujeme neustálými požadavky celoročně. A ještě u toho chceme vypadat šťastně a vesele. Není divu, že přetížení přerůstá do nemocí a duševních poruch. Přitom zvolnit a jít do sebe, je to nejlepší, co můžete s podzimem udělat. Podzimní splíny jsou vlastně úplně přirozenou součástí života. Užitečnou pojistkou proti přehřátí. A dokonce i příjemnou. Vždyť i taková procházka v mlze mezi holými stromy nebo pohled oknem do deštivého dne mají své kouzlo. Stačí ubrat tempo a v příjemném poklidu proplouvat šerem, brouzdat listím a užívat si tu krásně smutnou nostalgii podzimu.

Provoňte chmury, žal a splíny

Aby se vám temnými časy plulo ještě pohodověji, můžete si na pomoc pozvat i vůně éterických olejů. S podzimními splíny dokážou malé zázraky. Už v minulém století to ve svých výzkumech jasně prokázali i významní lékaři a vědci Gatti, Cayola a Rovesti z Itálie, stejně jako Gattefossé nebo Valnet z Francie. Měřili změny frekvencí tepu, krevního zásobení a hloubku dýchání a spoustu dalších parametrů. Zjistili, že vdechování vůní éterických olejů působí na mozek téměř okamžitě. Při úzkostech označili za nejúčinnější především zklidňující a sedativní éterické oleje jako je heřmánek, meduňka, nerol, petitgrain, vanilka a kajeput. Při smutku a depresích vyhodnotili naopak jako nejúčinnější stimulující éterické oleje, zejména angeliku, citron, fenykl, skořici, hřebíček, ylang-ylang a šalvěj. Zkoušejte, experimentujte, tvořte vlastní směsi. Zapalte aromalampu, pohlaďte svou kočku a udělejte si doma hezky.

podzimni-spliny-01

Podzim, smutek a plíce. Jak to souvisí?

Velmi úzce. Podle tradiční čínské medicíny je každý orgán spojený s určitou typickou emocí. A emocí plic, hlavního orgánu podzimu, je právě smutek. Pokud tedy máte oslabené plíce, smutek a žal vás s podzimem zaplaví jako přílivová vlna. Oslabené plíce stojí i za pocity odcizení, prázdnoty a úzkosti. Za chmury, které ničím nerozptýlíte. Za tím, že se těžko vyrovnáváte se ztrátami a bráníte se všem změnám. Když teskníte dlouho, smutek přeroste to v regulérní depresi. A ta se bez odborné pomoci už těžko zvládá. Vždy je proto lepší, podchytit problém v zárodku.

Jak zahnat „plicní smutky“

Jednoduše – pečujte o své plíce a posilujte je. Pomohou vám například dechová cvičení, především hluboké dýchání do břicha. Skvělé jsou dlouhé procházky na čerstvém chladném vzduchu. A vůbec nejlepší jsou procházky lesem. Vůně lesa totiž na plíce působí obzvlášť blahodárně. Nejen, že je posílí a zlepší vaše dýchání, ale také podpoří celkovou odolnost, odvahu, vůli, chuť k životu a zlepší vám náladu. Dobrá zpráva je, že díky éterickým olejům si báječnou lesoterapii můžete užívat i doma. Ať už sáhnete po borovici, jedli, cypřiši, smrku, jalovci nebo cedru, vašim plicím tím uděláte dobře.

podzimni-spliny-02

Podzim je krásně ospalé blues

Hudba podzimu je podmanivá, hluboká, niterná. Krásně ospalé blues. Jenže když vás uspává a rozteskňuje přespříliš, zatoužíte po troše sluníčka, radosti, světla a tepla. Alespoň přes ten krátký den, který ještě zbyl. Posviťte si. Světlo je životem ověřené antidepresivum. Můžete využívat „zdravá svítidla“ napodobující denní světlo za slunečného dne. Zahřejte se. Zapalte si oheň v krbu, dejte si teplou koupel, jděte do sauny. Hýbejte se. Prohřejte tělo svižnou chůzí, tancem, cvičením jógy nebo pilates. Nejen, že oživíte buňky, ale vyplavené hormony štěstí se vám okamžitě zvednou náladu. Zdravě jezte. I jídelníček může být antidepresivní. Plný přirozené výživy, sezónní zeleniny, bílkovin a zdravých tuků. Zejména přes zimu, je dobré doplňovat také vitamin C a hlavně vitamin D, který supluje nedostatek slunce v našich zeměpisných šířkách. Skvělým doplňkem je také Eleuterokok s beta-glukanem. Kromě toho, že vám posílí na zimu imunitu, výborně působí i na psychiku.

A hlavně – buďte optimisti!

Nenechte se smutkem zatáhnout do temných bažin mysli. Z těch se pak těžko dostává ven. Nedovolte sami sobě utápět se v negativismu. Neživte ho. Utněte negativní myšlenky hned v zárodku. Udělejte si ze smutku kamaráda. A vůbec není třeba nasazovat si růžové brýle a lakovat svět na krásno. Stačí být spokojený s tím, co je. V létě s horkem. V zimě s mrazem. Na podzim s mlhou a ocelově šedou oblohou. Těšte se z maličkostí, které každý den přináší, ať už je slunečný nebo zamračený. Těšte se z chvil s přáteli a buďte spokojeni, i když jste sami. Vezměte si milou knížku, pusťte si muziku, malujte si, štrykujte, užijte si pěkný film. Nebuďte závislí na slunci zvenčí, noste ho uvnitř sebe. Jak říká náš letitý spolupracovník, bylinkář Roman Kindl – žijte na vlně pohody a mírného optimismu!

podzimni-spliny-03